It er i dag en helt almindelig del af de fleste børns liv, og det er et område, der er i konstant udvikling. Overalt i vores omgivelser påvirkes man af medier. Medier bruges som underholdning, til at søge viden, som kommunikationsredskab mm.
Vi vil i Børnehuset Ådalen benytte os af de muligheder, der er for at arbejde med digitalisering. I børnehaven vil vi bruge IPad som et redskab i vores pædagogiske hverdag og som et supplement til vores andre pædagogiske tiltag. Vi har derfor valgt at indkøbe 10 IPads til børnehaven.
Fordelene ved brug af IPad er:
Man er ikke bundet af en fysisk placering.
Man kan gribe øjeblikke – undersøge det børnene er optaget af på nettet.
Den er brugervenlig, trådløs, motiverende og appellerer til børnenes nysgerrighed og fantasi.
Der findes apps med læringsspil til alle aldre.
Den kan bruges til at dokumentere via billeder og video.
At børnene finder ud af, hvordan it virker og hvad det kan bruges til.
De forskellige apps kan kobles på de pædagogiske læreplaner, som vi arbejder med i hverdagen.
Den kan bruges til at skabe fællesskab mellem børnene.
Retningslinjer for brug af IPad:
De apps, der indkøbes, skal vi pædagogisk kunne stå inde for.
Vi skal sikre os, at vores IPad bliver brugt med læring for øje.
Der er altid en voksen, der sætter rammen for, hvor der spilles, tid og antal af børn.
Vi vil bruge IPads som et redskab til fællesskab.
Den voksne er opmærksom og nærværende ved børnenes brug af IPad.
At IPad ikke bruges som middel til at passivisere børn.
At vi har fokus på børn, der har behov for ekstra hjælp.